Zeg vaarwel tegen stressacne Tips voor het terugdringen van oneffenheden veroorzaakt door stress

Acne en stress: tips om je te helpen bij het vermijden of verminderen van stress
Stress kan puistjes en acne veroorzaken of aanwakkeren.

Onze huid reflecteert ons fysiek en mentaal welzijn. Wanneer we gestrest zijn, is onze huid dat ook en dit kan puistjes en acne aanwakkeren. Experts zijn het niet helemaal eens over wat stress veroorzaakt of acne aanwakkert en je kunt hier meer over lezen in acne en stress.

Iets waar iedereen het wel over eens is, is dat minder stress goed is voor lichaam, geest en huid. Dit artikel geeft 10 stappen die je kunt proberen om stress te verminderen en jouw acnegevoelige huid te ondersteunen.

Stress en acne: ontspanning kalmeert de huid
Ontspanning kan de acnegevoelige huid helpen kalmeren.
Achtergrond

Minder stress verhoogt de kwaliteit van leven

Een ontspannener leven brengt veel voordelen met zich mee. Wist je bijvoorbeeld dat ongeveer 20 minuten ontspanning het genezingsproces van wondjes al kan helpen versnellen?1 Ontspanning bevordert regeneratie en helpt pijn verminderen. 

Maar wat bedoelen we precies met ‘ontspanning’? Het is iets persoonlijks en iedereen heeft zo zijn eigen idee over wat het betekent. Sommigen vinden muziek ontspannend, anderen hebben juist totale stilte nodig om te ontspannen.

Ontspanning kan stresspuistjes helpen verminderen
Thee en een goed boek: voor veel mensen het toppunt van ontspanning.

We maken onderscheid tussen fysieke, emotionele en cognitieve ontspanning:

  • Fysieke ontspanning betekent dat spieren minder gespannen zijn, bloeddruk en hartslag dalen en ademhaling vertraagt. 
  • Emotionele ontspanning is een kalmerend gevoel van welzijn, innerlijke vrede en rust. 
  • Cognitieve ontspanning treedt op wanneer je de gedachteprocessen die angst aanwakkeren onder controle krijgt waardoor je je minder gestrest voelt en meer geaard.

Stress treedt op als minimaal een van deze factoren niet in balans is. Natuurlijk is stress niet altijd slecht. Het hoort bij het leven. Een sporter bijvoorbeeld zal zijn of haar doel niet behalen in een toestand van fysieke ontspanning en ook cognitieve stress kan voor sommige mensen en in sommige situaties stimulerend werken. Maar constante, dagelijkse stress is niet gezond. Het is belangrijk om erachter te komen welke combinatie van fysieke, emotionele en cognitieve ontspanning voor jou persoonlijk werkt en te proberen die toestand vaker te bereiken.

Ontspanningstechnieken

Vind de juiste balans: 10 stressvernietigende tips

Onze tips voor het verminderen van stress en acne
Stress neemt af als lichaam, geest en ziel in balans zijn.

1. Ben je streng voor jezelf?

Hoe zie je jezelf? Heb je onrealistische verwachtingen over hoe anderen jou zien? Dit kunnen goede vragen zijn om jezelf te stellen om er zeker van te zijn dat je niet te streng bent voor jezelf. Vaak wordt de media verweten dat ze ons onrealistische schoonheidsidealen voorschotelen. Het is stressvol om constant het gevoel te hebben dat je niet voldoet aan deze verwachtingen – vooral als je huid gevoelig is voor acne. Lees verder over de psychologische impact van acne.

Probeer jezelf er regelmatig aan te herinneren dat niemand perfect is. Focus op waar je goed in bent, vier de positieve kanten van het leven en probeer niet te lang stil te staan bij de negatieve dingen. Deze belangrijke stap kan ervoor zorgen dat je blijer bent met jezelf, je meer op je gemak voelt in sociale situaties en minder risico loopt op stressacne.

2. Meditatie

Meditatie wordt vaak getipt als het antwoord bij uitstek op dagelijkse cognitieve stress. Het woord ‘meditatie’ komt van het Latijnse woord ‘meditatio’ wat ‘denken’ of ‘in gedachten verzonken zijn’ betekent. Mediteren staat voor uitschakelen, luisteren naar jezelf en focussen op je lichaam en vooral je ademhaling. Het is belangrijk dat je voor je meditatie een plek vindt waar je je echt op je gemak voelt en waar je het in alle rust en stilte kunt doen. 

Met behulp van de ‘Headspace: Guided Meditation’ app kun je elke dag twee minuten lang de dagelijkse stress en zorgen vergeten en zo het risico op stressacne verminderen. 

3. Autogene training

Autogene training is een techniek waarbij je door middel van verbale commando’s je ademhaling en hartslag beheerst en je lichaam ontspant. Het wordt soms vergeleken met hypnose en bestaat uit een serie van zes oefeningen. Het kost tijd, oefening en toewijding om te leren, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, kan het een zeer effectieve manier zijn om een staat van diepe ontspanning te bereiken, chronische stress onder controle te krijgen en stressacne te vermijden. 

4. Yoga

Yoga is een gezonde mix van rust en beweging die een positief en kalmerend effect kan hebben op het fysiek en mentaal welzijn. Het kan ook bijdragen aan een gezondere huid. Je kunt al geweldige resultaten behalen met een paar yoga-oefeningen per dag en velen blijven deze techniek hun leven lang toepassen.

5. Pak je schoonheidsslaapje

Iedereen die weleens lichtgeraakt of slecht gehumeurd uit bed stapt na een rusteloze nacht weet hoe belangrijk een goede nachtrust is voor ontspanning en balans. Je huid heeft ook slaap nodig om te herstellen en te regenereren. Onderzoek wijst uit dat een tekort aan slaap ontstekingen in de hand kan werken – een van de oorzaken van acne.1 
Hoeveel slaap je precies nodig hebt, verschilt per persoon. Zes tot acht uur is normaalgesproken optimaal. Hier volgen enkele suggesties om je te helpen snel in een diepe slaap te vallen:
- Zorg dat je slaapkamer helemaal donker is 
- De ideale temperatuur ligt tussen de 15°C en 18°C 
- Gebruik je slaapkamer alleen om te slapen: werken, tv kijken en gamen doe je niet in dezelfde ruimte. 

6. Probeer ontspannener om te gaan met je werk

De wereld wordt steeds sneller en complexer. We moeten meer taken uitvoeren in minder tijd en de druk om altijd in optima forma te zijn, kan behoorlijk oplopen. Hierdoor worden sommige mensen ongelukkig, gefrustreerd en gestrest wat stressacne in de hand kan werken. Probeer te excelleren binnen jouw functie zonder dat je je laat overmeesteren door stress. De sleutel voor optimale productiviteit en minimale stress is om jouw dag zo te plannen dat je een structuur hebt om te volgen en weet waar je wanneer aan gaat werken. Probeer gedurende de dag korte pauzes in te lassen.

7. Verwen jezelf met een dagje wellness

Vind een rustgevend ritueel dat je help jouw stress te verminderen en verwen jezelf er mee wanneer de druk je teveel wordt. Dit kan een ontspannend bad zijn met een gezichtsmasker en een verwenbehandeling na afloop, een maandelijks tripje naar een spa, sauna of thermaal bad, of regelmatige massages. Wat jou ritueel ook is, neem de tijd om je lichaam en geest naar het hier en nu te brengen. Zo kun je de druk verlichten, je goede humeur nieuw leven inblazen en stressacne voorkomen.

8. Zorg voor een goede conditie

We weten allemaal hoe goed we ons voelen na een lange wandeling of hardlopen in de frisse buitenlucht: we zijn alert, ons lichaam voelt springlevend en onze huid ziet er fris en stralend uit. Maar lichaamsbeweging is niet alleen goed voor het lichaam. Het verbetert de stemming door gelukhormonen op te wekken die innerlijke rust en zelfvertrouwen bevorderen. Lees verder in acne en sport.

De ‘7 minute workout’ is ontworpen door sportwetenschappers van het Human Performance Institute in Orlando, Florida. Het programma bestaat uit 12 fitnessoefeningen voor het hele lichaam. De routine is zeer intensief en kun je makkelijk thuis doen. Lees verder voor meer informatie en verschillende apps die je online stap voor stap meenemen in het proces.

9. Een gezond dieet

Een gezond dieet kan je lichaam helpen beter om te gaan met stress. Wat kun je eten? Voedzaam, gebalanceerd en natuurlijk voedsel en voldoende verse en rauwe ingrediënten. Deze bevatten de vitamines en mineralen die zo belangrijk zijn in stressvolle situaties. Koffie, thee, suiker en energydrank werken averechts omdat ze het lichaam stimuleren in plaats van te helpen ontspannen.    

Een gezond dieet is vooral erg belangrijk voor mensen met acne. Lees verder in Acne en dieet: de achtergrond en Wat kan ik veranderen aan mijn dieet om mijn huid te helpen?

10. Werk-privébalans

De werk-privébalans is de verhouding tussen je professionele en persoonlijke leven. Deze balans moet je zoveel mogelijk intact houden. Het hoeft geen probleem te zijn om een van beiden kortstondig te verwaarlozen, maar een langdurig gebrek aan balans zorgt voor ontevredenheid en stress. Hoe je je tijd indeelt is vaak een essentiële factor dus probeer niet te verzanden in tijdverspilling: social media bijhouden, posts updaten en browsen op het internet nemen allemaal meer tijd in beslag dan je zou denken. Probeer duidelijke prioriteiten te stellen. Het is dan een stuk makkelijker om onderscheid te maken tussen was echt belangrijk is en wat minder.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Als lid van de Eucerin nieuwsbrief profiteer je van veel bijzondere voordelen. Je bent dan altijd direct op de hoogte van het laatste nieuws, acties, wedstrijden, advies, inspiratie en waardevolle tips voor jouw huid. Schrijf je nu gemakkelijk in!

  • Ontvang het laatste nieuws over onze producten
  • We geven je tips voor een stralende huid
  • Doe mee met acties en profiteer van korting

Eucerin