
Ons engagement voor Net Zero tegen 2045
No navigation available
No navigation available
De strijd tegen klimaatverandering en de weg naar een betere toekomst maken het noodzakelijk dat iedereen bewuste beslissingen en ambitieuze maatregelen neemt om de uitstoot van broeikasgas (BKG) te verminderen.
Ons moederbedrijf, Beiersdorf, is een van de eerste bedrijven in onze sector dat zich ten doel heeft gesteld tegen 2045 Net Zero, goedgekeurd door het initiatief Science Based Targets*, te bereiken.
Dat betekent dat onze Net Zero doelstelling in lijn is met aanbevelingen van wetenschappelijke experts om te proberen de gevolgen van een wereldwijde temperatuurstijging van meer dan 1,5 graad te beperken, zoals gedefinieerd in het Akkoord van Parijs.
In overeenstemming met dit engagement streven we ernaar om tegen 2045 onze BKG-uitstoot te verminderen met 90% in absolute cijfers, op onze hele waardeketen.
Om deze fundamentele en ambitieuze doelstelling te bereiken, legt Beiersdorf nu al de basis om de weg vrij te maken naar Net Zero met een tussentijds klimaatdoel van 50% vermindering van BKG-uitstoot tegen 2032 (vergeleken met het referentiejaar 2018).
We kunnen nu al terugkijken op veel belangrijke mijlpalen die bijdragen aan onze ambitie om de uitstoot te verminderen:
• Sinds eind 2019 is 100% van de elektriciteit die wordt gebruikt in onze productievestigingen afkomstig van hernieuwbare bronnen.
• In 2020 werd ons klimaatdoel goedgekeurd door het initiatief Science Based Targets.
• Eind 2024 hebben we de BKG-uitstoot op onze hele waardeketen verminderd met 25%.
• Dit heeft ons dichter bij ons kortetermijndoel van 30% vermindering van broeikasgasuitstoot tegen eind 2025 gebracht (vergeleken met 2018).
De voorbeelden van hoe we onze ecologische voetafdruk verkleinen zijn bij al onze producten en formuleringen anders. Eucerin vermindert de BKG-uitstoot en biedt tegelijkertijd uitstekende huidprestaties op de volgende manieren:
• door vergroting van het aandeel verantwoord gewonnen grondstoffen die minder impact op het gebruik van de bodem hebben, waaronder grondstoffen van plantaardige oorsprong en grondstoffen afkomstig van reststoffen met een kleinere ecologische voetafdruk;
• door materialen van fossiele oorsprong in onze verpakking te vervangen door gerecyclede en hernieuwbare materialen met een kleinere BKG-afdruk;
• door te streven naar kringloopmaterialen in onze verpakkingen en formuleringen;
• door het gewicht van onze verpakkingen te verminderen;
• door de recyclebaarheid van onze verpakkingen te verbeteren.
Onze doorzichtige flessen van 400 ml zijn geproduceerd met tot 99% gerecycled PET (met uitzondering van het etiket en de dop), wat de CO2-uitstoot als gevolg van de verpakking vermindert met 16% (voor een fles van gerecycled PET van 400 ml vergeleken met een nieuwe PET-fles van 400 ml).
Door middel van onze navullingen van 400 ml kan het gebruik van plastic worden verminderd met 65% (vergeleken met standaardflessen van 400 ml). Hierdoor wordt de CO2-uitstoot als gevolg van de verpakking verminderd met 52% (voor een PP-zak van 400 ml vergeleken met een fles van gerecycled PET van 400 ml).
Voor de nieuwe Hyaluron-Filler navullingen voor onze Hyaluron-Filler potjes gebruiken we 90% minder plastic dan voor de klassieke Hyaluron-Filler potjes, waardoor de CO2-uitstoot als gevolg van verpakking wordt verminderd met 85%.
Ontdek meer over de klimaatambities van Beiersdorf in ons jaarlijkse rapport: E1 – Climate Change - Beiersdorf Annual Report 2024
*De SBTi is een actieorganisatie voor het klimaat voor bedrijven, waardoor bedrijven en financiële instellingen zich doelen kunnen stellen voor de vermindering van uitstoot in overeenstemming met de klimaatwetenschap. Meer informatie (artikel beschikbaar in het Engels): Science Based Targets Initiative




