Gratis verzending bij besteding vanaf € 40

In dit artikel

Ontdek meer

Wanneer we tijd spenderen in de zon is het belangrijk om ons in te smeren met zonnebrand om huidschade en verbranding te voorkomen. Toch doen mensen dit nog te weinig, of ze smeren zich in met een te lage zonnebrandfactor. Zo is in 2020 vastgesteld dat ongeveer 1 op 4 Nederlanders te maken krijgt met huidkanker [1]. De oorzaak? In de meeste gevallen is dat huidschade door de zon [2]. Het is dus erg belangrijk om je goed in te smeren en de juiste zonnebrandfactor te gebruiken.

Er is groot aanbod aan zonnebrandproducten, met zowel hoge als lage bescherming, maar welke zonnebrandfactor moet je nu kiezen en welke SPF past het beste bij jouw huid? Deze vragen zullen we hier beantwoorden.

Wat betekent factor in zonnebrand?

De factor van een zonnebrand is de beschermingsfactor, oftewel SPF (Sun Protection Factor), en bepaalt de effectiviteit van jouw zonnebrand. De vuistregel is als volgt: als je 10 minuten onbeschermd in de zon kan zitten zonder te verbranden, dan kan je met een factor 30 ongeveer 300 minuten (dus 30 keer zo lang) in de zon zitten zonder te verbranden – met een factor 50 ongeveer 50 keer zo lang. Het kan echter wel erg per dag en locatie verschillen hoe snel je verbrandt [3].

Zonnebrand is verkrijgbaar met zowel een lage als hoge beschermingsfactor. We kunnen zonbeschermingsproducten onderverdelen in vier verschillende beschermingsklassen [4]:

• Lage beschermingsfactor: SPF 6 tot 10
• Gemiddelde beschermingsfactor: SPF 15 tot 25
• Hoge beschermingsfactor: SPF 30 tot 50 
• Zeer hoge beschermingsfactor: SPF 50+

De benodigde SPF is afhankelijk van een aantal factoren, zoals je huidtype, de hoeveelheid die je aanbrengt, het tijdstip waarop je in de zon zit en de locatie:

• Huidtype: een lichtere huid is sneller gevoelig voor verbranding. Ook is de huid van kinderen een stuk kwetsbaarder [5,6]
• Hoeveelheid: het is belangrijk om zonnebrand royaal aan te brengen.  Het wordt door het KWF geadviseerd om 7 theelepels per smeerbeurt aan te brengen [7].
• Tijdstip: de zon staat niet op elk moment van de dag even hoog. Het is beter om tussen 12.00 en 16.00 uur uit de zon te blijven, aangezien de zonnestralen dan het sterkst zijn en de grootste kans op verbranding geven. Op deze tijdstippen is goed insmeren dan ook extra belangrijk [8].
• Locatie: zand en water weerkaatsen zon meer dan bijvoorbeeld gras. Hierdoor is de kans dat je verbrandt op het strand of in het zwembad groter.

 

Zonnebrandfactor 30 voor een goede bescherming

De meest voorkomende beschermingsfactoren zijn SPF 30 en SPF 50. Maar wat is nu precies het verschil? SPF 30 blokkeert 96,7% van de UVB stralen en laat 3,3% door, terwijl SPF 50(+) 98% van de UVB stralen blokkeert en 2,0% door laat. 100% bescherming bestaat dus niet [9].

Ten eerste wordt er over het algemeen aangeraden om altijd minimaal factor 30 te gebruiken. Ten tweede is de factor die het beste bij jou past afhankelijk van jouw huidtype. Wanneer je een lichtgetinte huid hebt en relatief niet snel verbrandt, is het aan te raden om zonnebrand met SPF 30 te gebruiken. Indien je gebruikmaakt van SPF 30-producten is het wel verstandig om je elke twee uur in te smeren. Daarnaast raden wij je aan om je dertig minuten voordat je de zon ingaat in te smeren en een royale hoeveelheid aan te brengen [10].

Wel moet er benadrukt worden dat wanneer je een SPF 30 aanbrengt de bescherming ook nog afhankelijk is van de substantie: er zit verschil tussen een zonnebrandspray en een zonnebrandcrème. Een spray is doorgaans handiger in gebruik. Wanneer het echter aankomt op bescherming, is een crème beter aangezien je hiermee gemakkelijker een geschikte hoeveelheid aanbrengt [11].

Zonnebrandfactor 50 voor hoge bescherming

Hoe hoger de SPF, hoe meer UV-B stralen er dus worden tegengehouden. Zoals hierboven beschreven houdt SPF 50 98% van deze straling tegen [12]. Wanneer je een lichte huid hebt die snel verbrandt, is het dan ook raadzaam om deze factor te gebruiken. Sproetjes en licht of rossig haar zijn kenmerkend voor mensen met dit huidtype. Ook bij kinderen is het aan te raden altijd zonnebrand met factor 50 te gebruiken. De huid van kinderen is erg gevoelig en kan snel verbranden. Ook voor deze zonnebrandfactor biedt Eucerin kinderzonnebrand aan, en heb je de keuze tussen een zonnebrandspray en -lotion met factor 50 [13].

Tot slot raden wij je aan wat extra aandacht te besteden aan de huid van je gezicht. Je gezicht wordt het vaakst blootgesteld aan UV-straling. Daarom is het belangrijk altijd een dagcrème met SPF te gebruiken – ook in de winter. Wanneer de zon feller schijnt, heeft je gezicht echter nog net iets meer nodig. Bijvoorbeeld in de zomer of op een zonnige vakantie. Het is dan aan te raden voor een zonnebrand te gaan die speciaal is bedoeld is voor het gezicht. Kies voor een hoge bescherming (bijv. factor 50) om pigmentvlekken en houdveroudering in je gezicht te helpen voorkomen.

Eucerin zonnebrand kopen

Welke factor zonnebrand je moet kopen is dus afhankelijk van je huidtype. Daarnaast moet er ook gekeken worden naar andere factoren zoals: locatie, tijdstip, vorm (spray of crème) en de hoeveelheid die wordt aangebracht. Tot slot is elke huidconditie anders en heeft elke huid zijn eigen behoeften, zoals een vette, acnegevoelige huid, pigmentvlekken of een oude wordende huid. Denk ook hier goed over na wanneer je zonnebrand gaat kopen. Eucerin biedt zonbeschermingsproducten met verschillende factoren voor elke behoeften van de huid.

Eucerin zonnebrand kopen? Vind jouw dichtstbijzijnde apotheek of shop online.

 

Eucerin is partner van De Huidkanker Stichting.

Gerelateerde producten

Vind de dichtstbijzijnde Eucerin-apotheek