Acne en Sport Welke invloed heeft beweging op puistjes en mee-eters?

Acne en sport, sporten tegen puistjes, sport tegen acne

Eigenlijk weten we het allemaal wel: sport en beweging hebben over het algemeen een positief effect op onze gezondheid. Geen wonder dus, dat artsen en gezondheidsdeskundigen adviseren om regelmatig en met mate te sporten. Sport helpt de meest voorkomende welvaartsziekten (diabetes, hoge bloeddruk etc.) te voorkomen. Niet-sporters krijgen het dus moeilijk!

 

En ook bij acne kan sport helpen. In dit artikel ontdek je welke positieve effecten sporten op een onzuivere huid kan hebben en waarop je daarbij moet letten.

Waarom beweging en sport een positieve uitwerking hebben

1 Sport verbetert de doorbloeding

Wie regelmatig sport, versterkt het hele lichaam en verbetert de doorbloeding van de huid. Doordat het hart harder pompt wordt immers ook de doorbloeding van de kleinste haarvaatjes (piepkleine bloedvaatjes in de huid) verbeterd. Daardoor krijgt de huid een rozige en frisse kleur en bouwt het lichaam weerstandsvermogen op. Praktische bijwerking: ontstekingen, kenmerkend voor een onzuivere naar acne neigende huid, ontstaan minder vaak en genezen ook meestal sneller.

 

2 Sport zorgt voor meer zuurstof

Wie aan sport doet, krijgt in de loop van de tijd letterlijk meer lucht. De hoeveelheid ingeademde lucht die door het lichaam wordt opgenomen neemt immers toe. Ze kan op den duur zelfs verdubbelen! Daarom kun je het best in de frisse, liefst schone buitenlucht sporten.

Door de grotere hoeveelheid ingeademde lucht wordt je lichaam beter voorzien van zuurstof. Het aantal bloedcellen groeit, het hart werkt efficiënter en de organen worden beter doorbloed. Niet alleen de bloeddrukwaardes worden beter, maar ook de elasticiteit van het weefsel en bloedvaten verbetert. En natuurlijk komt dit effect ook je huid ten goede.

Sport bevordert ontspanning.
Sport helpt om stress af te bouwen.

3 Sport reduceert stress

De meest recente studies laten zien, dat stress en acne elkaar beïnvloeden (meer daarover lees je hier). Het psychologische aspect mag bij acne dus niet worden onderschat, want negatieve stress kan ervoor zorgen dat de huid gevoeliger wordt voor ontstekingen waardoor er puistjes ontstaan.

Sport daarentegen vermindert de hoeveelheid stresshormonen in het lichaam op een natuurlijke wijze. Je kunt je beter ontspannen, en dat is ook goed voor je huid.

 

4 Sport ‘reinigt’ het lichaam

Bij sport transpireer je, dat is nu eenmaal zo. En dat is maar goed ook, want transpireren heeft een positieve werking: de poriën openen zich en overtollige talg en vuil verdwijnen op een natuurlijke wijze.

Neem je medicijnen tegen je acne en wil je graag sporten? Je huisarts kan je vertellen, waarop je in dat geval eventueel moet letten. 

Onze tips als je wil sporten:

Tip 1:

Laat bij het sporten make-up liever achterwege

Tijdens het sporten openen zich de poriën, daarom is het beter de natuurlijke ademfunctie van je huid niet te blokkeren door een dikke laag make-up. Als het transpiratievocht zich vermengd met make-up, kun je last krijgen van verstopte poriën.

 

Sport je liever niet zonder make-up op, gebruik dan bij voorkeur een lichte, vochtinbrengende fluid.

Sport en make-up: nuttige tips
Verwijder bij voorkeur je make-up voor het sporten!

Tip 2:

Gebruik niet te veel haarverzorgingsproducten

Leave-in-conditioner en andere oliehoudende producten kunnen in je gezicht lopen en de poriën verstoppen als je transpireert. Vooral op je voorhoofd kunnen er dan gemakkelijk puistjes ontstaan.

Haarverzorgingsmiddelen kunnen de poriën verstoppen
Ga bij voorkeur spaarzaam om met haarverzorgingsproducten!

Tip 3:

Zonbescherming niet vergeten

Sport je graag in de openlucht? Prima, maar dan wel goed beschermd tegen de zon. Een lichte, matterende zonbescherming zoals de matterende Sun Oil Control SPF30 of SPF50+ van Eucerin is hiervoor het geschiktst. Al te rijke zonnecrèmes zijn minder geschikt, omdat ze onzuiverheden kunnen bevorderen.

 

De zonnefactor moet natuurlijk wel bij je huidtype passen. Als je het niet zeker weet, kies dan liever voor een hogere factor of vraag advies aan je apotheek of dermatoloog.

 

Meer over het onderwerp Zonbescherming.

Zon en sport: waar je op moet letten
Belangrijk bij sport in de open lucht: zonbescherming!

Tip 4:

Fitnesstoestellen voor gebruik reinigen

Op de toestellen van een fitnessstudio wemelt het van de bacteriën. Heb je een toestel eenmaal vastgepakt, verspreiden de bacteriën zich op je handen en vervolgens in je gezicht.

 

Ga er niet automatisch vanuit dat anderen de toestellen na gebruik grondig reinigen, daar kun je beter zelf voor zorgen! Tissues en reinigingsmiddelen moeten je hiervoor in elke sportschool ter beschikking staan.

Aanbevelingen voor sport en hygiëne.
Let in de sportschool op hygiëne.

Tip 5:

Na het sporten: douchen!

Eigenlijk is het vanzelfsprekend dat je doucht, maar bij acne is douchen na het sporten extra belangrijk. Als je transpireert, gaan immers de huidporiën open waardoor vuil en overtollige talg uit het lichaam verdwijnen. Laat je het transpiratievocht op je huid drogen, dan worden deze stoffen weer vast en verstoppen de poriën opnieuw: de ideale leefomstandigheden voor propionibacteriën.

Dus: als het kan direct na het sporten douchen en in het bijzonder de (gezichts-)huid in kwestie reinigen met een geschikt dermo-cosmetisch product, bijv. DermoPure reinigingsgel.

 

Als je tijdens het sporten transpireert, kun je het transpiratievocht met een schone handdoek afvegen, vooral de delen van het lichaam waar je last van acne hebt.

Het reinigingsprogramma voor na het sporten
Douchen na het sporten: een echte weldaad, ook voor de huid.

Tip 6:

Acne en sauna – gaat dat?

 

Naar de sauna gaan als je acne hebt, is in principe geen probleem, in tegendeel. Je stofwisseling wordt gestimuleerd en je immuunsysteem krijgt een boost. Behalve een handdoek om op te liggen, moet je ook een handdoekje bij je hebben om het transpiratievocht af te vegen - een washandje, bijvoorbeeld, is zeer geschikt.

Bestaat er eigenlijk sport acne?

De zogenaamde sport acne oftewel acne door anabole stoffen kan worden veroorzaakt door het innemen van prestatie bevorderende middelen, zoals anabolen.

 

In principe wordt het gebruik van dergelijke middelen afgeraden, omdat ze stevige bijwerkingen hebben. Al te veel bodybuilden wordt ook afgeraden, omdat daarbij het mannelijke sekshormoon testosteron verhoogd vrijkomt en dat kan acne bevorderen. Een gematigde fitnesstraining of conditietraining is beter.

Ik heb niet veel op met sport, wat nu?

Om te beginnen: zoek een soort sport die je echt leuk vindt! Bij een onzuivere huid die tot acne neigt zijn conditiesporten als joggen, skaten, zwemmen of biken aan te bevelen en in het algemeen natuurlijk iedere vorm van beweging in de buitenlucht.

Als je dat niet leuk vindt, kun je een vergelijkbaar effect bereiken met sporten als voetbal, volleybal of tennis. Ook een training in een sportschool is een goed alternatief.

De juiste tips voor iedereen, die zich er niet toe kan brengen te gaan sporten.
Voor iedereen die niet veel op heeft met sport: hier zijn onze tips.

Drie ‘geheime tips’ voor iedereen die liever niet sport

  1. Begin met korte trainingen en bouw ze vervolgens langzaam op. Zo blijf je gemotiveerd en vermijd je mislukkingen.

  2. Train niet alleen, maar met z'n tweeën of met een groep. Dat is leuker en je kunt elkaar motiveren.

  3. Houd je het doel voor ogen: sport zorgt voor een gezond lichaam en een schone gezichtshuid! 

Zin in meer huidtips & expert advies van Eucerin?

Abonneer je nu op de nieuwsbrief en word in avant-première geïnformeerd van alle voordelen en nieuwigheden van Eucerin!

  • Ontvang het laatste nieuws over onze producten
  • We geven je tips voor een stralende huid
  • Doe mee met acties en profiteer van korting

Eucerin